Odzieżowy gigant

Zara jest dziś niezwykle popularną marką odzieżową. Posiada aż 7 tysięcy sklepów w ponad 50 krajach, rocznie sprzedając około 500 milionów sztuk odzieży i dodatków. Klienci z całego świata zachwycają się stylem oraz jakością oferowanych produktów. Jak udało się osiągnąć ten sukces?

Zara narodziła się w 1975 roku w Hiszpanii. Jej założyciel, Amancio Ortega, postawił przed sobą trudny na tamte czasu cel – realizować każde zamówienie w czasie do 2 tygodni. Konkurencyjne firmy standardowo oferowały jedynie 2 kolekcje rocznie i czas oczekiwania na produkt wynoszący kilka miesięcy. Nowa marka, łamiąca powszechne, niekorzystne dla klienta schematy, szybko zyskała sobie uznanie konsumentów.
8 lat po rozpoczęciu działalności, Zara dysponowała już 9 sklepami na terenie Hiszpanii, zaś po 13 latach rozpoczęła ekspansję za granicą. Pierwszy międzynarodowy sklep firmy pojawił się w mieście Porto w Portugalii, lokale szybko powstawały także w innych krajach, w Europie i poza nią. Oferowany przez Zarę krótki czas oczekiwania na towar zmusił europejskie oraz amerykańskie sklepy odzieżowe do zaadaptowania strategii konkurenta, przynosząc branży znaczne korzyśc